Monday, August 23, 2010

Semangat Atau Trend?

Baru-baru ini kita dikejutkan (terkejut ke?) dengan fenomena letak "save gaza / for gaza" kat profile picture Facebook kita. Masa tu memang ramai sangat kawan-kawan kita yang letak gambar tu. Boleh dikatakan 50 orang dari 100 kawan-kawan kita yang akan letak "save gaza" tapi apa sebenarnya yang kawan-kawan kita cuba lakukan?

Yahudi mabok tetap serang saudara kita di Palestin macam main game PS2 saja lagaknya. Tembak hentam manusia dan rumah kediaman tanpa sebarang perasaan. Tapi bukan itu point yang aku nak ketengahkan dalam entri ni. Apa motif kawan-kawan kita dalam Facebook letak profile picture save Gaza? adakah kerana ingin meluahkan perasaan simpati terhadap saudara-saudara kita yang teraniaya di bumi mereka sendiri atau sekadar ikut trend? setakat klik-klik bukan susah pun.


Jom tengok Facebook kawan-kawan kita sekarang. Ada lagi tak profile picture "Save Gaza" atau yang sewaktu dengannya? Ikhlas aku cakap dalam Facebook aku sekarang cuma ada SEORANG saja yang masih letak gambar tersebut. Bukan sebab dia lama tak online tau. Baru 3 jam yang lepas pun dia ada kemaskini statusnya. Apa jawapan kawan-kawan untuk persoalan aku tadi? Adakah kerana simpati dan bersemangat nak menyelamatkan saudara se-Islam kita di sana tapi tak termampu? atau sekadar ikut trend? kalau kawan-kawan bagi jawapan sebab semangat, mana perginya semangat tu? Mana perginya perjuangan kawan-kawan sebelum ni? ataupun aku ni katak bawah tempurung yang masih belum tau saudara-saudara kita dah selamat dan aman damai sekarang? mungkin sebab tu la kawan-kawan dah remove pic tu kan. Aku sendiri pun tak pernah letak gambar tersebut dalam Facebook aku sebab aku tak nampak ada apa-apa kesan yang dapat membantu saudara kita di sana. Sekadar nak ikut trend tak perlu rasanya.

Banyak NGO dan kerajaan sendiri bertungkus lumus berusaha memberi bantuan kepada rakyat Palestin yang menjadi mangsa perang. Apa kata lepas ni kalau kita ada terbaca di mana-mana tentang sumbangan atau apa-apa saja bentuk bantuan yang pihak tertentu dah sediakan dan seru kita turut serta membantu, kita sama-sama turut serta? bukan susah pun. Tak perlu pergi ke sana untuk bagi bantuan. Cukup la sekadar derma serba sikit. Tambahan pula sekarang ni kan bulan Ramadhan. Pahala amalan kita di gandakan tau. Kalau nak kemas rumah sempena sambut raya ni terjumpa pakaian kita yang dah tak muat tu (tapi orang sekarang ni ramai yang suka pakai baju tak muat) tak rugi kalau kita sumbangkan kepada pihak yang sudi bertanggungjawab sampaikan derma tersebut kepada mereka yang memerlukan. Ada juga kawan-kawan yang bagi alasan letak profile picture begitu sebab nak bagi semangat kepada saudara-saudara kita di sana menunjukkan yang masih ramai penduduk dunia memihak kepada mereka. Tapi kan kawan-kawan agak saudara-saudara kita kat Palestin tu ada Facebook tak? Mereka boleh tengok profile kita? Boleh nampak tertera "save gaza" di profile kita?
Fenomena yang tak perlu di huraikan ceritanya

A Little Death In DixieA Little Death In Dixie

3 comments:

  1. uish,, dah berubah r kawan ak sorg nih!! penulisan yang bernas~

    ReplyDelete
  2. so mksd hg penulisan ak sblm ni xbernas la kn...ok2..ak bru nk phm ckit2 tetg blog ni...bru dok blajaq...ckgu ak lak suma ajq dlm talian ja...kdg2 phm xphm sudah...dlm enrti ni menunjukkn yg ak dh phm blog ni salh 1 sb kita bt utk bt luahan prasaan kn...so ni luahn prasaan ak la... tq shapiq n lah n zul ;)

    ReplyDelete